Suomen autokanta - tällainen se on
- Maksuton lainavertailu
- Yhdellä hakemuksella yli 20 lainatarjousta
*Esimerkkikorko: Luoton ollessa 15 000 €, 6 v. laina-ajalla, on kuukausierä 270 € / 72 kk ajan. Tällöin luoton kokonaiskulut on 19 468 €, nimelliskorko 9 % ja todellinen vuosikorko 9,38 % (sis. 0 € laskutuslisän ja avausmaksun 0 €). Luotonmyöntäjien lainasummat vaihtelee 1 000 €-70 000 €, nimelliskorko 4,41–20 % (todellinen vuosikorko 4,5-38 %) ja laina-aika 1–15 v. välillä.
Luotonmyöntäjät käsittelevät kaikki hakemukset automaattisesti varmistaakseen nopeat ja vastuulliset luottopäätökset.
Suomen autokanta on vanhaa. Osittain se johtuu verotuksesta sekä korkeista käyttökustannuksista. Tilastojen mukaan suomalaiset ajavat keskimäärin 13,2 vuotta vanhoilla autoilla ja autoilevat vuosittain noin 15 000 kilometriä.
Vuoden 2023 lopussa Suomessa oli rekisterissä 3 744 469 henkilöautoa - prosentin enemmän kuin vuotta aiemmin. Liikennekäytössä henkilöautoja oli 2 782 205, mikä oli 0,6 % enemmän kuin vuonna 2022.
Autojen määrät maakunnittain
Tilastokeskuksen mukaan automäärien kasvu oli vuonna 2023 suurinta Uudellamaalla ja Lapissa. Ainoastaan Kymenlaaksossa rekisterissä olevien henkilöautojen määrä oli laskenut edellisvuoteen verrattuna.
Manner-Suomen rekisterissä oli vuoden 2023 lopussa 86 011 täyssähkökäyttöistä henkilöautoa ja ladattavia hybridejä oli yhteensä 139 338. Sähköautojen määrä kasvoi 85 % ja ladattavien hybridien määrä kasvoi 30 % edellisvuodesta. Liikennekäytössä olevien ladattavien henkilöautojen yhteenlaskettu osuus oli 8 %, eli noin joka kolmastoista henkilöauto Manner-Suomen liikenteessä on ladattava.
Suomen suosituimmat automerkit
Toyota on suomalaisten suosiossa vuodesta toiseen. Traficomin tilastoista käy ilmi, että Toyota-merkkisiä autoja ensirekisteröitiin vuonna 2023 yli 18 000, mikä on lähes tuplasti enemmän toiseksi tulleeseen Škodaan verrattuna. Kolmanneksi eniten suomalaiset ostivat uusia Volkswageneita.
Suomen Top 10 automerkkien ensirekisteröinnit vuonna 2023
1. Toyota (14268)
2. Škoda (8821)
3. Volkswagen (7637)
4. Volvo (7288)
5. Kia (6605)
6. Tesla Motors (6139)
7. Mercedes-Benz (5373)
8. BMW (4974)
9. Audi (3537)
10. Nissan (2640)
Suomen suosituimmat sähköautot
Sähköautojen osuus uusista autoista on viime vuosina pyöreästi kaksinkertaistunut vuosittain. Vuonna 2022 täyssähkömallien osuus kaikista ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli 17,8 %. Viime vuonna (2023) sähköautojen osuus Manner-Suomessa ensirekisteröidyistä henkilöautoista nousi Traficomin tilastojen mukaan jo 33,8 prosenttiin. Manner-Suomessa ensirekisteröitiin vuonna 2023 29 536 sähköautoa.
Top 10 myydyimmät sähköautot merkeittäin Suomessa 2023
1. Tesla, 6139 kpl
2. Volkswagen, 3277 kpl
3. Volvo, 2666 kpl
4. Skoda, 2474 kpl
5. BMW, 2196 kpl
6. Mercedes-Benz, 2032 kpl
7. Audi, 1715 kpl
8. Peugeot, 1476 kpl
9. Hyundai, 1211 kpl
10. Kia, 1045 kpl
Ensirekisteröintitilastojen lähde: Traficom. Tiedot päivitetty 10.1.2024.
Lataushybridi vai täyssähköauto?
Hinta vaikuttaa usein keskeisesti ostopäätökseen. Hybridit ovat hankintahinnaltaan selvästi täyssähköautoja edullisempia ja erityyppisiä vaihtoehtoja löytyy hyvin. Hybridi voi olla järkevä valinta, kun tavoitteena on vähentää autoilun kustannuksia ja käytössä on aiemmin ollut polttomoottoriauto. Käyttökustannukset laskevat polttomoottoriin verrattuna nopeasti, jos matkoista suuren osan voi ajaa sähköllä.
Täyssähköautoja pidetään usein kalliina, ja polttomoottoriautoon verrattuna hankintahinta onkin usein vielä jonkin verran arvokkaampi. Sähköauton käyttökustannukset ovat kuitenkin matalat, sillä sähköllä ajaminen on hyvin edullista.
Kustannuksia arvioidessa olisi hyvä huomioida auton koko elinkaaren kustannukset. Sähköllä ajo on melko edullista, joten kun hankintahinnan lisäksi huomioidaan käyttökustannukset, voi hintaero ajosuoritteesta riippuen kääntyä jopa sähköauton eduksi.
Sähköautojen myynti laski Suomessa – Euroopassa sama trendi
Autoalan tiedotuskeskuksen tilastojen mukaan bensa-autojen osuus ensirekisteröinneissä on tänä vuonna noussut 47 prosenttiin, kun osuus viime vuonna oli vajaa 40 prosenttia. Täyssähköautojen osuus on sen sijaan hieman yllättäen laskenut tänä vuonna heinäkuuhun mennessä 27 prosenttiin, kun osuus koko viime vuonna oli 34 prosenttia.
”Suomessa sähköautomarkkinaa kannattelee erityisesti täyssähköisten työsuhdeautojen verokannuste, joka jatkuu vuoden 2029 loppuun asti. Tänä vuonna rekisteröidyistä työsuhdeautoista noin 40 prosenttia on ollut täyssähköautoja. Yritysautojen merkitys autokannan uudistamisessa korostuu erityisesti talouden taantumassa, kun kotitalouksien autohankinnat vähenevät”, kertoo toimitusjohtaja Tero Lausala.
Uusien autojen myynti käyttövoimittain:
Bensa | Diesel | Sähkö | |
---|---|---|---|
2020 | 45 549 | 12 777 | 4 244 |
2021 | 30 758 | 8 397 | 10 152 |
2022 | 19 244 | 5 418 | 14 530 |
2023 | 12 910 | 4 124 | 29 535 |
Toissa vuoden loppuun saakka valtio tarjosi sähköauton hankintaan 2 000 euron hankintatukea. Tilastoissa näkyykin vuonna 2022 tilattujen ja vuonna 2023 toimitettujen sähköautojen kohdalla reipas myyntipiikki, joka on tasaantunut hankintatuen päättymisen, korkojen nousun ja talouden taantuman myötä.
Myös muissa EU-maissa sähköautojen kiihkein kasvuvaihe on hellittänyt. Tämän vuoden (2024) tammi–heinäkuussa täyssähköautojen ensirekisteröinnit lisääntyivät vuotta aiemmasta keskimäärin vain niukasti, vähän yli prosentin. Maiden väliset erot ovat kuitenkin suuria.
Esimerkiksi Tanskassa ja Belgiassa sähköautojen rekisteröinnit kasvoivat vuodessa lähes 50 prosenttia, sen sijaan Latviassa rekisteröinnit vähenivät yli 40 prosenttia. Suomessa miinus on EU-maiden pisimpiä. Täällä autokannan käyttövoimamuutokset tapahtuvat hitaammin - sähköautorekisteröinnit putosivat vuodessa yli 30 prosenttia.
Auton romuttaminen ja poistaminen rekisteristä
Suomessa kierrätetään vuosittain noin 80 000 romuajoneuvoa. Suurin osa romutettavista ajoneuvoista on henkilö- ja pakettiautoja. Keskimääräinen romutusikä on yli 20 vuotta.
Auton viimeinen omistaja on velvollinen toimittamaan elinkaaren päässä olevan autonsa kierrätettäväksi. Auton kierrätys on viimeiselle omistajalle maksutonta. Auto kierrätetään toimittamalla se Suomen Autokierrätyksen viralliseen vastaanottopaikkaan, josta auton omistaja saa itselleen romutustodistuksen. Osassa vastaanottopaikkoja auton luovuttajalle annetaan vastaanottoilmoitus ja romutustodistus lähetetään postissa. Romutustodistus takaa sen, että omistajan vastuut autosta päättyvät romutuspäivään – näin esimerkiksi ajoneuvovero- ja vakuutusvelvoitteet päättyvät.
Autokaupan muutos
Autokaupassa on menossa rakennemuutos, jota kuvataan jopa historialliseksi. Koko autokaupan jakeluketju autotehtaalta maahantuojan kautta vähittäiskaupalle ja edelleen asiakkaalle elää murrosta.
Autoalan keskusliiton toimitusjohtajan Tero Lausalan mukaan muutoksen ensimmäiset merkit ovat näkyvissä.
”Jatkossa myyjä on autotehdas ja jälleenmyyjä on ainoastaan agentti, joka saa kaupasta komission”, Lausala sanoo Ylen haastattelussa.
”Ensimmäisiä merkkejä on jo nähtävissä. Tesla myy jo suoraan kuluttajille, ja Volvo puolestaan myy osan suoraan verkossa kuluttajalle ja osan vähittäiskauppojen kautta. Paine kannattavuuden parantamiseen tulee nimenomaan auton valmistajilta.”