Moottoripyöräily aloittelijalle – miten päästä alkuun?
- Maksuton lainavertailu
- Yhdellä hakemuksella yli 20 lainatarjousta
*Esimerkkikorko: Luoton ollessa 15 000 €, 6 v. laina-ajalla, on kuukausierä 270 € / 72 kk ajan. Tällöin luoton kokonaiskulut on 19 468 €, nimelliskorko 9 % ja todellinen vuosikorko 9,38 % (sis. 0 € laskutuslisän ja avausmaksun 0 €). Luotonmyöntäjien lainasummat vaihtelee 1 000 €-70 000 €, nimelliskorko 4,41–20 % (todellinen vuosikorko 4,5-38 %) ja laina-aika 1–15 v. välillä.
Luotonmyöntäjät käsittelevät kaikki hakemukset automaattisesti varmistaakseen nopeat ja vastuulliset luottopäätökset.
Paljaan asfaltin kutsuhuuto kaikuu kevään edetessä maamme pohjoiskolkissakin, ja samalla moottoripyörät lähtevät talviteloilta liikkeelle. Pitenevät päivät houkuttelevat prätkän hankintaan myös ensikertalaisia, jotka ovat pyörän valinnan kanssa usein melkoisen
runsaudenpulan ja vaihtoehtojen kirjon edessä. Mutta millainen olisi sopiva
moottoripyörä aloittelijalle? Mitä kaikkea aloittelijan tulee huomioida?
Olitpa ensimmäistä tai ties kuinka monetta moottoripyörääsi hankkimassa, pyörän mitoista on hyvä aloittaa sopivan kohteen haarukointi. Noviisit sivuuttavat tämän seikan helposti ja keskittyvät vain tekniseen dataan ja ulkonäköön.
Väärän kokoisen menopelin kohdalla ajomukavuus kärsii, ja varsinkin liian ison pyörän hankkiminen tekee siitä vaikeasti hallittavan. Istuinkorkeutta saa aina madallettua melko maltilliseen 100–200 euron hintaan, joten siihen ei kannata liikaa kiinnittää huomiota sopivan kokoista pyörää etsiessään.
Tehon suhteen innokas aloitteleva motoristi saattaa niin ikään olla ensi pyörää hankkiessaan ahmia liikaa lautaselleen. Yleensä 500-kuutioisten luokasta kannattaa lähteä liikkeelle. Pelkkään kuutiomäärään ei pidä silti tuijottaa, sillä tehon ja painon suhde ratkaisee käytännössä paljon. Tämä suhde määrittää myös vakuutusmaksujen suuruuden. Omakohtainen tuntumä pyörään pitää silti saada, eikä hankintoja ole missään nimessä syytä tehdä ilman koeajoa.
Tietenkin oma tarve määrittää paljon myös pyörähankintaa. Pitkään moottoripyörä on ollut maantieteemme takia Suomessa lähinnä hauskanpitoa varten hankittu harrasteväline, mutta varsinkin lumettomien talvien käydessä todennäköisesti yhä yleisemmiksi, saattaa se korvata tulevaisuudessa monessa taloudessa jopa kakkosauton.
Ajoneuvona moottoripyörän tehokkuus ja kiihtyvyys yllättävät monet aloittelijat. Ajokorttiluokkasi mahdollisesti asettamat rajoitukset tulee huomioida: A2-kortti oikeuttaa ajamaan enintään 35 kW:n eli 47 hv:n tehoista moottoripyörää.
Moottoripyöräkortin hankkiminen ja kustannukset
Moottoripyörä on kulkupeli, jonka ajamisen opettelu vaatii aimo annoksen nöyryyttä ja kärsivällisyyttä. Kaksipyöräisen moottoriajoneuvon ajamiseen liittyy mielikuvissa usein adrenaliinipöhnä ja vapauden tunne, mutta oman ja muiden liikenneturvallisuuden kustannuksella niitä ei pidä hakea. Luonnollisestikaan moottoripyörän selkään ei ole asiaa ilman sopivaa ajokorttia; tavallisen auto- eli B-kortin kanssa ei ole moottoripyörän ajo-oikeutta saanut 30 vuoteen.
Moottoripyörän ajokorttiluokat ovat seuraavat:
• A1, enintään 11 kW:n tehoisille pyörille, ikäraja 16 vuotta
• A2, enintään 35 kW:n tehoisille pyörille, ikäraja 18 vuotta
• A, ei tehorajaa, ikäraja 24 vuotta
Moottoripyöräkortti suoritetaan tavallisesti autokoulussa, mutta opetus onnistuu myös kenen tahansa opetusluvan omaavan opettajan kanssa, aivan kuten ns. tavallisenkin ajokortin kanssa. Moottoripyöräkortin hinta eli ajo-opetuksen on vapaasti autokoulujen määriteltävissä, mutta edullisimmat hinnat lähtevät noin 500 eurosta ylöspäin.
Ajokorttilupa haetaan Traficomin palveluntuottajalta, Ajovarmalta (mikäli esimerkiksi B-ajokorttia ei jo omaa). Ajovarman toimipisteessä suoritetaan myös teoria-, käsittely- ja ajokoe.
Jos ajokortti on jo taskussa, kuten useimmilla aikuisilla on, ei moottoripyörän A-kortin suorittaminen ole mittava prosessi. Pakollista teoriaopetusta ei ole, mutta teoriakoe on kuitenkin suoritettava. Pieni kertaus varsinkin väistämissääntöjen osalta on suositeltavaa ennen teoriakoetta. Ajo-opetusta on suoritettava vähintään viisi tuntia.
Mitä tulee huomioida käytetyn moottoripyörän ostamisessa?
Useimmat aloittavat moottoripyöräharrastuksen käytetyllä menopelillä. Oma budjetti määrittää tietenkin pitkälti raamit hankittavalle pyörälle, mutta kuten aiemmin totesimme, tehon suhteen kannattaa olla ensipyörän suhteen maltillinen vaikka rahaa riittäisi kuinka ärhäkkään maantiekiituriin.
Vastaavasti ei kannata lähteä myöskään kitsastelemaan. Halvalla harvoin saa hyvää moottoripyörämarkkinoillakaan – jos löydät tuntemattomalta myyjältä kohteen, joka on huomattavasti verrokkejaan edullisempi, on hintaan yleensä syy, esimerkiksi laiminlyöty huolto.
Turvallisuuden kustannuksella ei ole syytä pyrkiä tekemään säästöjä. Autossa ympärilläsi on vielä törmäystestit suorittanut kehikko, moottoripyörän selässä olet huomattavasti turvattomammassa asemassa. Zmartan moottoripyörälaina luonollisesti auttaa sopivan ja turvallisen pyörän hankinnassa, mikäli euroja jää puuttumaan.
Laadukkaan käytetyn yksilön löytämisessä on suurta apua, mikäli tuttavapiiristä löytyy mp-harrastaja. Kokenut motoristi mukana kaupoilla on usein suureksi avuksi piilevien vikojen löytämisessä. Myös verkon harrastayhteisöjen parviälyä kannattaa hyödyntää.
Jos ostat käytetyn moottoripyörän liikkeestä, koskee sitä virhevastuutakuu aivan kuten autokaupassakin. Samaan tapaan yksityiseltä myyjältä ostettaessa voimassa on vain ”perävalotakuu”.
Varusteiden hankkiminen
Prätkäharrastuksen aloittamiseen tarvitaan myös sopivat varusteet. Koska ympärillä ei ole turvakehikkoa, ei varusteissakaan tule turvallisuuden kustannuksella kitsastella. Pahimmillaan pieni säästö varusteissa voi johtaa hengenmenetykseen.
Kypärä on ehkä se tärkein turvavaruste. Hyvin vähäiselle käytölle jääneen käytetyn kypärän ostaminen voi olla järkevää sellaisen sattuessa kohdalle, mutta tällöin hinta ei yleensä ole paljoa täysin uutta kypärää pienempi. Suosi lasikuituista kypärää muovisen sijaan – se kestää iskuja paremmin. Leukaa suojaava visiirillinen umpikypärä on turvallisin malli. Muutaman sadan euron iskatuki kannattaa sekin hankkia lisäsuojaksi: monessa tapauksessa tuki on pelastanut halvaantumiselta.
Lisäksi varustukseen kuuluu ajopuku, josta kannattaa pitää hyvää huolta käyttöiän maksimoimiseksi. Nahka ja goretex ovat hyviä materiaalivalintoja. Hyvin istuvat ajohanskat ja -kengät kuuluvat niin ikään motoristin vakiovarustukseen.
Jos budjetti paloi jo itse pyörähankintaan, voit kääntyä turvallisten varusteiden hankinnan rahoittamisessa Zmartan lainavertailun puoleen.