Leasingauto yksityiselle – milloin se kannattaa?
- Maksuton lainavertailu
- Yhdellä hakemuksella yli 20 lainatarjousta
*Esimerkkikorko: Luoton ollessa 15 000 €, 6 v. laina-ajalla, on kuukausierä 270 € / 72 kk ajan. Tällöin luoton kokonaiskulut on 19 468 €, nimelliskorko 9 % ja todellinen vuosikorko 9,38 % (sis. 0 € laskutuslisän ja avausmaksun 0 €). Luotonmyöntäjien lainasummat vaihtelee 1 000 €-70 000 €, nimelliskorko 4,41–20 % (todellinen vuosikorko 4,5-38 %) ja laina-aika 1–15 v. välillä.
Luotonmyöntäjät käsittelevät kaikki hakemukset automaattisesti varmistaakseen nopeat ja vastuulliset luottopäätökset.
Auton hankkimisesta leasingsopimuksen avulla on tullut yksityishenkilöille yksi
vaihtoehto muiden rahoitustapojen joukossa. Varsinkin nuorempien sukupolvien
parissa auton omistaminen ei ole itseisarvo, sen sijaan arvostetaan autoilun
helppoutta ja vaivattomuutta – ja juuri niitä erilaiset leasingsopimukset lupaavat
asiakkaalle. Mutta miten on, lunastetaanko nämä lupaukset ja mihin hintaan?
Autojen yksityisleasingista puhuttaessa tarkoitetaan useimmiten käytännössä pitkäaikaisvuokrausta ja erilaisia määräaikaisia sopimuksia auton rahoittamiseen. Kirjaimellisen määritelmän mukaan yksityisleasingia on kuitenkin järjestely, jossa rahoitusyhtiö ostaa auton käytettynä tai uutena ja vuokraa sen eteenpäin asiakkaalle.
Näin ei tapahdu läheskään kaikissa yksityisleasingiksi kutsuttavissa palveluissa, mutta vallitsevan käytännön puitteissa on helpointa puhua yksityisleasingista, vaikka pitkäaikaisvuokraus olisi usein oikeampi termi ja poikkeaa siinä mielessä esimerkiksi auton vuokraamiseta ulkomailla.
Leasingissa houkuttaa helppouden ohella se, että riski auton jäännösarvosta jää rahoitusyhtiön harteille. Kun sopimuskausi on päättynyt, ei autosta eroon pääsemisestä ja arvonalenemasta tarvitse enää murehtia. Samaten leasing on hyvä vaihtoehto heille, jotka syystä tai toisesta eivät jaksa samaa autoa pitää allaan paria vuotta pidempään.
Auto alle 150 euron kuukausimaksulla
Edullisimmat ykstyisleasingit lähtevät hieman alle 150 euron kuukausimaksuista. Aika ajoin on nähty jopa 99 euron kuukausihinnan tarjouskampanjoita. Tällöin puhutaan tavallisesti jo vähän käytetyistä, mutta kuitenkin korkeintaan muutaman vuoden vanhoista autoista. Nämä ovat saattaneet mennä esimerkiksi lainarahalla yritysten leasingkäyttöön uutena. Ajokilometrit ovat kuitenkin maltillisia, ja huollot on tehty ajallaan eikä autoja ole tyypillisesti hankittu ulkomailita.
Vähän käytettyjen autojen yksityisleasingia tarjoaa esimerkiksi ALD Vaihtoleasing. Samoilla apajilla kalastelee Autoverkkokauppa #melkeinuusi-palvelullaan, jossa sopimus solmitaan 24 kuukaudeksi. Maaliskuussa 2020 edullisin auto #melkeinuusi-sopimuksella on manuaalivaihteinen 90 hv:n Renault Clio 129 €/kk. Verot, katastusmaksut ja huoltokustannukset tulevat vielä tämän hinnan päälle.
Uudet leasingautot ovat luonnollisesti hintavampia, mutta tarjonta on huomattavasti laajempaa. Uusiin premium-luokan autoihin kannattaa varata tuhatlappusen verran kuukaudessa, mutta esimerkiksi keskiluokkaisempi Nissan Qashqai lähtee kolmen vuoden sopimuksella LänsiAutolta karvan alle 400 euron kuukausisopimuksella.
Auto itsessään on ymmärrettävästi suurin yksittäinen kuukausimaksuun vaikuttava tekijä, mutta myös sopimuskauden pituudella on iso merkitys. Neljän vuoden sopimuksen myötä kuukausimaksu voi olla jopa neljänneksen kahden vuoden sopimusta pienempi. Esimerkiksi automaattivaihteinen Ford Fiesta Laakkosen kahden vuoden FiksuDiili-sopimuksella kustantaa 379 €/kk, neljän vuoden sopimuksella 302 €/kk (20 000 km / vuosi).
Sopimusten ehdoissa ja palveluissa eroa
Pelkkä leasingsopimusten kuukausihintaan tuijottaminen ei paljasta koko totuutta. Jos oma ajo ei rajoitu pelkkään kaupunkipyöritykseen, erityistä huomiota kannattaa kiinnittää sopimuksen vuosittaiseen maksimiajomäärään. Kun tämä määrä ylittyy, lisäkilometrit voivat tulla hyvin hintaviksi. Edullisimmat sopimukset lähtevät 10 000 kilometrin vuosirajoituksesta, mikä ei välttämättä riitä monenkaan tarpeisiin.
Toinen huomionarvoinen seikka liittyy leasingsopimuksen sisältämiin palveluihin. Perustason sopimuksissa asiakkaan harteille jäävät talvihuollot ja korjaukset, renkaidenvaihdot, rengashotelli, katsastukset ja vakuutuskulut, jopa autopesut – täyden palvelun paketit kattavat nämä kaikki.
Luonnollisesti suurin osa yksityisleasingia tarjoavista tahoista antaa asiakkaan räätälöidä pavelun itselleen sopivaksi – esimerkiksi huolloista maksetaan muutaman kympin kiinteä kuukausihinta, mutta vakuutukset ja renkaat jäävät asiakkaan omalle kontolle.
Vertailu ja kilpailuttaminen kannattaa aina, ja tämä pätee myös leasingautojen markkinoilla. Suomessa on tarjolla muutama kymmenen yksityisleasingia tarjoavaa autokauppaa ja rahoitusyhtiötä, ja niiden tarjoamien palveluiden sisällöissä on suuria eroja.
Lisäksi yksittäisellä palveluntarjoajalla on usein palvelupaketteja eri tasoilla ja kattavuuksilla, mikä tekee suorasta vertailusta entistä hankalampaa. Vaivaa vertailun eteen kannattaa kuitenkin nähdä rahaa säästääkseen.
Onko yksityisleasing taloudellisesti järkevä vaihtoehto?
Jos ajoa kertyy paljon ja auton kykenee maksamaan käteismaksulla, on auton omistaminen yleensä taloudellisesti edullisin vaihtoehto. Usein vuotuiset kilometrit jäävät kuitenkin vaatimattomaksi ja/tai käteismaksu ei ole vaihtoehto. Silloin kannattaa vertailla autolainan ja leasingin kustannuksia. Autolainojen vertailu onnistuu nopeasti 60 000 euroon asti Zmartan kautta.
Yksiselitteistä vastausta sille ei ole, mikä on taloudellisesti järkevin tapa rahoittaa auto. Kaikki riippuu siitä, millaista autoa ja palvelutasoa etsii, paljonko käsirahaa on varaa maksaa, millainen auto on tarjota vaihdossa jos minkäänlainen, onko saatavilla erikoistarjouksia, minkälaisessa taloudellisessa tilanteessa maailma makaa, jne.
Muuttujia on lukuisia, ja joillekin yksityisleasing voi jopa olla edullisin tapa autoilla – useimmissa tapauksissa autolaina tulee kuitenkin sitä edullisemmaksi.