Näin varustat autosi talveen – katso muistilista!
- Maksuton lainavertailu
- Yhdellä hakemuksella yli 20 lainatarjousta
*Esimerkkikorko: Luoton ollessa 15 000 €, 6 v. laina-ajalla, on kuukausierä 270 € / 72 kk ajan. Tällöin luoton kokonaiskulut on 19 468 €, nimelliskorko 9 % ja todellinen vuosikorko 9,38 % (sis. 0 € laskutuslisän ja avausmaksun 0 €). Luotonmyöntäjien lainasummat vaihtelee 1 000 €-70 000 €, nimelliskorko 4,41–20 % (todellinen vuosikorko 4,5-38 %) ja laina-aika 1–15 v. välillä.
Luotonmyöntäjät käsittelevät kaikki hakemukset automaattisesti varmistaakseen nopeat ja vastuulliset luottopäätökset.
Vaikka välillä vaikuttaakin siltä, että elämme suurten mullistusten aikakautta, vuodenajat seuraavat edelleen toisiaan samassa vanhassa järjestyksessä: syksyn jälkeen tulee talvi. Talvi puolestaan tuo mukanaan monenlaisia muutoksia, eikä vähiten meille autoilijoille. Mitä kaikkea lumen ja pakkasten saapuessa tulikaan huomioida?
1. Talvirenkaat
Tämä on se ilmeisin varuste, joka talviautoilusta Suomessa juolahtaa mieleen. Viimeistään lokakuussa alkaa monella parkkipaikalla ja tallissa vimmainen tutkiskelu: ”vielä näillä yhden talven ajaa”. Renkaat eivät kuitenkaan ole oikea säästökohde.
Kulutuspinnan pääurasyvyyden tulee olla vähintään 3 mm. Jos irronneita nastoja on runsaasti tai ne heiluvat, pito voi olla vaarallisen heikko. Lisäksi nastojen määrä eri renkaiden välillä saa olla korkeintaan 25 %. Etenkin eteläisessä Suomessa kitkarenkaat ovat nykyisin varteenotettava vaihtoehto, ja kitkat antavat myös hieman pelivaraa renkaidenvaihdon ajankohdan suhteen.
Renkaiden ilmanpaineet tulisi tarkastaa säännöllisesti, mutta erityisen tärkeää tämä on ilmojen kylmetessä. Pakkaset saavat ilmanpaineen laskemaan ja auton ajo-ominaisuudet voivat heikentyä merkittävästi.
2. Akun kunto
Akku on se osa autoa, jota pakkaset koettelevat kaikkein kovimmalla kädellä. Akun kunto on syytä tarkastaa aina talven kynnyksellä. Kun auton käynnistymisessä alkaa tuntua heikkenemistä ja pitkittymistä, syypäänä on todennäköisesti akku.
Erityisessä riskiryhmässä ovat ne autoilijat, jotka kovilla pakkasviikoilla ajavat vain lyhyitä, alle kymmenen kilometrin pätkiä. Tällöin akku ei ehdi latautua ja esimerkiksi töistä kotiin lähdettäessä voi ollakin ikävä yllätys edessä. Akkulaturi ja käynnistyskaapelit on tällöin syytä olla mukana tavaratilassa. Akun kunnosta voi pitää huolta myös sen navat ja kengät puhdistamalla: likaisessa akussa teho voi vähentyä merkittävästi.
3. Öljy ja nesteet
Talvi tarjoaa moottoriöljyn ominaisuuksille todellisen testin. Moni harrastaa edelleen öljyjen vaihtoa kausien mukaan, mutta nykyöljyillä ja -autoilla erityistä tarvetta tähän ei ole. Moottoriöljyjen SAE-luokituksessa ennen W-kirjainta ilmoitettava luku kertoo öljyn kylmäjuoksevuudesta: mitä pienempi luku, sitä juoksevampi öljy.
Suomen olosuhteissa monien öljyvalinta ympärivuotiseen käyttöautoiluun on 5W-40, mutta on syytä noudattaa ensisijaisesti autonvalmistajan suosituksia. Tärkeintä on, että öljynvaihto tehdään ajoillaan – vähintään valmistajan suositusten mukaisesti. Öljynvaihdon voi toki tehdä useamminkin, ja moottorin kestävyyden kannalta tämä on järkevääkin.
Muista tarkastaa myös muut nesteet, etenkin jäähdytinnesteen ja tuulilasin pesunesteen taso. Näiden tulee olla myös pakkasenkestäviä.
Mikäli kyseessä on isompi remontti, kannattaa tehdä hintavertailuja eri toimijoiden välillä. Auton huolto Virossa on nykyään myös suomalaisten keskuudessa suosittu toimenpide, sillä hintataso on hieman edullisempi. Jos harkitset lisärahoituksen ottamista auton korjauksien kattamiseksi suosittelemme vertaamaan lainoja Zmartan helppokäyttöisessä palvelussa.
4. Lukot
Jäätyneet lukot ovat tuttu ongelma suomalaisille autoilijoille. Lukkopesät on syytä öljytä talven kynnyksellä, ja öljyäminen kannattaa suorittaa myös ennen talvisin suoritettavia autonpesuja. Ase- ja lukkoöljyt soveltuvat tarkoitukseen parhaiten. Taskuun tai laukkuun kannattaa talvisin myös aina varata lukkosulaa. Ovien avautumisen varmistamiseksi suositellaan silikonitiivistettä, jonka soveltuvuus oman auton tiivistemateriaalien kanssa kannattaa tarkastaa.
5. Maskipeitto
Maskipeiton tai viimasuojan asentaminen auton etusäleikköön on hyvä tapa estää ajettaessa syntyvän viiman pääsy auton moottoritilaan. Näin voidaan edesauttaa moottorin ja samalla auton sisätilan lämpenemistä. Maskiin asennettavan suojan asentaminen ei vaadi suurta taitoa, vaan on käytännössä kenen tahansa autoilijan itse asennettavissa.
6. Auton elektroniikka
Talvi koettelee myös auton elektroniikkaa. Varsinkin nopeat lämpötilanvaihtelut saattavat aiheuttaa esimerkiksi erilaisia kosketushäiriöitä. Erityisesti vanhemmissa malleissa ajovalot voivat joutua kovalle koetukselle: kiinnitä talvisin erityistä huomiota valojesi toimivuuteen.
Toisinaan kosketushäiriöt ovat tilapäisiä ja aiheuttavat ”vääriä hälytyksiä” auton sisäisessä vikadiagnostiikassa: vikailmoitus tulee näkyviin, vaikka varsinaista vikaa ei olisikaan.
7. Autonpesu
Auton säännöllisestä pesemisestä ei ole syytä laistaa talvisinkaan, ei varsinkaan niillä alueilla, joilla teitä suolataan. Vaikka autojen ruostesuojaus on nykyään varsin hyvällä tasolla, ei mikään suojaus tarjoa absoluuttista suojaa tiesuolaa vastaan. Syksyn mukanaan tuomat putoavat lehdet ja neulaset tapaavat kertyä monissa automalleissa konepellin ja tuulilasin väliin, mistä ne on syytä kerätä pois. Vahaus ennen talven saapumista on niin ikään suositeltava toimenpide.
Auton kuntoon kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomiota ja tarkastella myös sen tilannetta. Mikäli se ei ole kunnossa, kannattaa ehdottomasti kilpailuttaa autolaina Zmartan avulla uuden auton ostamiseksi.